Macro-ζουζουνοοδηγός & αναστροφή του φακού


Μια από τις τεχνικές που χρησιμοποιούνται στην μακροφωτογράφισ, από πολύ παλιά,  είναι η αναστροφή του φακού. Με το τρόπο αυτό η μηχανή μας μπορεί να εστιάσει πιο κοντά σ' ένα αντικείμενο, με αποτέλεσμα πολύ καλής ποιότητας  μακροφωτογραφίες και το βασικό ...πάρα πολύ φτηνά... Με την τεχνική της αναστροφής μπορεί να χρησιμοποιηθεί οποιοσδήποτε  φακός. Ειδικά παλιοί φακοί που τυχόν έχει ο καθένας μας ή μπορεί να προμηθευτεί μεταχειρισμένους σε πολύ χαμηλές τιμές είναι άριστοι για τη δημιουργία ενός αξιοπρεπέστατου  συστήματος μακροφωτογράφισης.
Ο αντεστραμμένος φακός μπορεί να προσαρμοστεί μπροστά από έναν άλλο φακό, κανονικά τοποθετημένο στη μηχανή μας,

 (φώτο 1)

 ή να προσαρμοστεί απευθείας στο σώμα της μηχανής.  

 (φώτο 2)


Α. Η πράξη.

Χρησιμοποίησα και στις δυο τεχνικές μια  Canon 350D και ένα φακό από την παλιά μου Praktica (Pentacon 50mm 1:1,8 με ελάχιστο διάφραγμα f /16) πολύ φωτεινό και οξύ.

Α1. Αρχικά προσάρμοσα τον ανεστραμμένο Pentacon μπροστά από τον ήδη  υπάρχοντα φακό της Canon (18-55) με ένα δαχτυλίδι αντιστροφής. Τα αποτελέσματα δεν ήταν ικανοποιητικά. Αν και δίνει αρκετά καλή μεγέθυνση, το βάθος πεδίου είναι ελάχιστο με αποτέλεσμα να ξεφεύγει εύκολα η εστίαση. Αν προσθέσεις και το ογκώδες της όλης κατασκευής καθώς και την ανάγκη πολύ καλού φωτισμού λόγω των πολλών οπτικών στοιχείων το αποτέλεσμα μάλλον δεν αξίζει, ειδικά για φωτογράφιση στη φύση.
Να σημειωθεί ακόμα πως αν ο φακός της μηχανής δεν είναι σε τελείως  τηλε θέση  υπάρχει έντονο βινιεττάρισμα.  (φώτο 3)

 (φώτο 3)

Δε ξέρω αν με άλλους συνδυασμούς φακών τα αποτελέσματα θα είναι διαφορετικά..
 
Φωτογραφίες από αυτή την προσπάθεια ΕΔΩ

Α2. Στη συνέχεια ο ανεστραμμένος Pentacon προσαρμόστηκε στο σώμα της μηχανής με τη βοήθεια ενός χειροποίητου αντάπτορα. Ό αυτοματισμός του διαφράγματος βέβαια χάνεται και η εστίαση γίνεται μόνο χειροκίνητα αλλά:
-το βάθος πεδίου είναι καλό (για τα δεδομένα του συγκεκριμένου τρόπου φωτογράφισης βέβαια)
-η μηχανή είναι ελαφριά
-σε πολλές φωτογραφίες επαρκεί ο φυσικός φωτισμός
-ο φακός είναι αρκετά μικρός και δεν έχεις πρόβλημα σκιάς ούτε με το ενσωματωμένο φλας της μηχανής...
...και οι φωτογραφίες πολύ καλές και καθαρές.
Το μεγάλο μειονέκτημα είναι ότι η μοναδική απόσταση αντικειμένου μηχανής που μπορείς να εστιάσεις είναι  τα 8-10 εκατοστά. Επίσης στα πολύ κλειστά διαφράγματα (απαραίτητα για τη μεγιστοποίηση του βάθους πεδίου) το σκόπευτρο είναι αρκετά σκοτεινό. Το τελευταίο ξεπερνιέται σ' ένα βαθμό αν εστιάζεις με ανοιχτό διάφραγμα και μετά το κλείνεις, θέλει όμως αρκετά σταθερό χέρι ή τρίποδο για να μη χάσεις την εστίαση.

Φωτογραφίες από αυτή την προσπάθεια ΕΔΩ
 
Β. Λίγα λόγια για τα υλικά...

Για να προσαρμοστεί ο ανεστραμμένος φακός  χρειάζεται ή ένας αντάπτορας που κουμπώνει από τη μια στο σώμα της μηχανής και από την άλλη  βιδώνει στο σπείρωμα που έχει ο φακός για τα φίλτρα (φώτο 2)  ή ένα δαχτυλίδι αντιστροφής, με αρσενικό σπείρωμα και από τις δυο μεριές, για να βιδώσεις τους δυο φακούς. (φώτο 1)
Αν και μπορείς να φτιάξεις μόνος σου τα παραπάνω στο ebay βρίσκεις αντίστοιχα δαχτυλίδια και αντάπτορες πολύ φτηνά.  (Στα μαγαζιά του κέντρου της Αθήνας δεν μπόρεσα να βρω πουθενά δαχτυλίδι αναστροφής)
Αυτοί που αρέσκονται σε ιδιοκατασκευές μπορούν να κοιτάξουν στη σελίδα => http://www.fredmiranda.com/forum/topic/227149 για οδηγίες κατασκευής αντάπτορα με ένα κάλυμμα σώματος μηχανής και ένα φίλτρο ή να κολλήσουν  ανάποδα  2 φτηνά φίλτρα (αφού αφαιρέσουν  τα γυαλιά πρώτα)   για να φτιάξουν ένα δαχτυλίδι αντιστροφής...
Αν τώρα κάποιος θέλει να αντιστρέψει το φακό και να έχει και όλους τους αυτοματισμούς (για μηχανές  Canon EOS) τότε υπάρχουν λύσεις αλλά το κόστος τους ξεπερνάει την αγορά ενός φακού macro.

Γ. και μερικές παραπομπές για την τεχνική της αναστροφής

http://www.naturephotosociety.org.sg/ASP/Article.asp?DBAPublishDate=1/10/2005

http://www.fredmiranda.com/forum/printthread.php?TopicID=227149

http://www.mplonsky.com/photo/article.htm#rev
 

επιστροφή