|
||
|
||
eμπeιρίeς |
||
|
||
Το εργαστήριο της Πληροφορικής στο 76 & 138 δημιουργήθηκε όταν τα σχολεία εντάχτηκαν στο πιλοτικό πρόγραμμα «Ολοήμερο Σχολείο». Η υποδομή του ήταν αξιολογότατη ειδικά και για τα τότε δεδομένα. Ένας server που έτρεχε τα Windows ΝΤ, μόνιμη σύνδεση με το Internet με 64αρα ISDN γραμμή, 10 σταθμοί εργασίας με Pentium II, που έτρεχαν τα Windows 98SE, δύο εκτυπωτές, δύο σκάνερ και 3 ακόμη υπολογιστές που τοποθετήθηκαν αργότερα σε αίθουσες διδασκαλίας. Τέλος το πρόγραμμα του Ολοήμερου προέβλεπε 2 διδακτικές ώρες τη βδομάδα πληροφορική για κάθε τμήμα της Ε' και Στ' τάξης. Από την άποψη αυτή όλα φαινόταν ιδανικά. Μηχανήματα υπήρχαν, χρόνος υπήρχε όμως κάπου εκεί άρχισαν ως συνήθως τα προβλήματα.
Το πρώτο πρόβλημα που τέθηκε ήταν να απαντήσουμε τι θα τα κάνουμε όλα αυτά. Όταν λέμε μάθημα πληροφορικής τι εννοούμε. Πως συνδέεται, όχι θεωρητικά αλλά πολύ πρακτικά, η πληροφορική με τα υπόλοιπα μαθήματα. Η ανάγνωση του επίσημου αναλυτικού προγράμματος της πληροφορικής για το δημοτικό δε βοήθησε ιδιαίτερα. Άλλωστε ήταν μόνο 3 γραμμές, ξεχασμένες σ' ένα Προεδρικό Διάταγμα. Απ' την άλλη αυτό είχε και τα καλά του. Άφησε πολλά περιθώρια για πρωτοβουλίες και πειραματισμούς αλλά δημιουργούσε και ευθύνη για τι θα βγει τελικά. Ακολούθησαν πολλές πολλές συζητήσεις με τον Χριστόφα και τελικά βγήκαν οι άξονες του μαθήματος που εμπλουτίστηκαν με επιμέρους διδακτικές ενέργειες και στόχους. (Ο Χριστόφας τότε ούτε το ποντίκι δεν μπορούσε να κουνήσει και η μοναδική επαφή του με τους υπολογιστές ήταν ένα παιχνιδάκι του DOS το IsleWar. Έχει όμως μια τεράστια παιδαγωγική εμπειρία και γνώση και αυτό είναι που τελικά που λύνει προβλήματα στην εκπαίδευση ανεξάρτητα μαθήματος και «ειδικών γνώσεων».)
Οι άξονες που στηριχτήκαμε. (Η σειρά δεν είναι ιεραρχική. Τα επιμέρους μαθήματα μπλεκόταν το ένα με το άλλο ανάλογα και με την πρόοδο του κάθε τμήματος)
Παράλληλα με τα παραπάνω το εργαστήριο πληροφορικής:
Αφού καταγράφηκαν τα παραπάνω έγινε και μια πρόχειρη έρευνα στους μαθητές για την εξοικείωσή τους με τους υπολογιστές. Επαφή με τον υπολογιστή είχε περίπου το 25% των παιδιών. Απ’ αυτά τα παιδιά πολύ λίγα είχαν υπολογιστή στο σπίτι. Τα περισσότερα «χρησιμοποιούσαν» υπολογιστή όταν πήγαιναν στη δουλεία των γονιών τους σε καταστήματα ή γραφεία, και κύρια χρήση ήταν… τα παιχνίδια. Με βάση και αυτή την έρευνα δημιουργήθηκαν οι ομάδες σε κάθε τμήμα (κυρίως δυο μαθητές μαζί και σε 2-3 περιπτώσεις τρεις). Οι ομάδες έγινε προσπάθεια να είναι σταθερές σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς.
Το δεύτερο πρόβλημα ήταν το λογισμικό γιατί ως γνωστό το υλικό άνευ λογισμικού δεν κάνει και πολλά πράγματα ειδικά στα παιδιά... Λογισμικό λοιπόν ανύπαρκτο. Τα χρήματα του σχολείου όχι πολλά. Οι δρόμοι δύο ως συνήθως. Ο «δανεισμός» επωνύμων προγραμμάτων από φίλους με μηδενικό κόστος αλλά με πολλές ηθικές αναστολές και το ψάξιμο για εναλλακτικές λύσεις. Και βρέθηκαν πολλές. (Σήμερα υπάρχουν περισσότερες. Μερικές προτάσεις υπάρχουν και στη σελίδα των συνδέσεων.)
Λειτουργικό σύστημα υπήρχε. Για επεξεργασία κειμένου χρησιμοποιήθηκε ο ενσωματωμένος κειμενογράφος των Windows (Σήμερα υπάρχει και το πολύ αξιόλογο δωρεάν OpenOffice). Για τη ζωγραφική το ενσωματωμένο πρόγραμμα ζωγραφικής των Windows. Με λίγο ψάξιμο στο Internet και μετά από πολλές δοκιμές καταλήξαμε και στο ελεύθερο Drawing for Children που κυριολεκτικά ξετρέλανε τους μαθητές των μικρότερων τάξεων αλλά και τους μεγαλύτερους. Ειδικά η δυνατότητά του να χρησιμοποιείς ήδη έτοιμες εικόνες και εικονίδια για στάμπες ήταν ότι το καλύτερο. Όταν δε βρέθηκαν πολλά εικονίδια με τα pokemon (ήταν η μόδα τότε και δεν μπόρεσα να αντισταθώ :-)))) η ζωγραφική πήρε μια άλλη διάσταση.
Τις ώρες της Logo χρησιμοποιήθηκε η MSWLogo δωρεάν, με πολύ καλή τεκμηρίωση και δυνατότητες. Αν και ξεκίνησα τη Logo με πολλούς ενδοιασμούς τελικά αποδείχτηκε το ισχυρό χαρτί του εργαστηρίου για την Ε' και Στ'. Ενίσχυσε σημαντικά την ομαδική συνεργασία, πολλοί μαθητές κατανόησαν καλύτερα έννοιες της γεωμετρίας και τις μονάδες μέτρησης, η επίλυση των προβλημάτων που έμπαιναν κάθε φορά οδηγούσε τους μαθητές σε αναζητήσεις και λύσεις που μου προξένησαν πολλές φορές έκπληξη.
Για την αξιοποίηση του εργαστηρίου και άλλες ώρες εκτός του μαθήματος της πληροφορικής βρέθηκαν και χρησιμοποιήθηκαν πολλά προγράμματα. Από το Υπουργείο βρέθηκε η Λογομάθεια που χρησιμοποιήθηκε από αρκετά τμήματα για τη διδασκαλία της Γλώσσας. Για την ώρα των Αγγλικών αγοράστηκε αντίστοιχο λογισμικό μαζί με μικρόφωνα και ακουστικά για κάθε υπολογιστή. Για τα Πρωτάκια και Δευτεράκια αγοράστηκε ο Ξεφτέρης της siem (Γλώσσα και Μαθηματικά). Χρησιμοποιήθηκαν πολλά CD και DVD κυρίως από το περιοδικό RAM και το ROM (δεν εκδίδεται πλέον). Συγκεκριμένα χρησιμοποιήθηκαν τα Πέρης και Κάτια, Αποστολή στη Σελήνη, Ζούγκλα και Σαβάνα, Αρχαιομανία, Μέγας Αλέξανδρος, @στρομανία, Μεγάλες Εξερευνήσεις, Στη γειτονιά του ήλιου μας, DINOmania, Αερομανία, Θαλασσομανία. Με την αγορά μερικών αντιτύπων του περιοδικού Computer quick & easy εξασφαλίστηκε το πολύ αξιόλογο λογισμικό της Dorling Kindersley «Οι μηχανές από το Α ως το Ω», «Εγκυκλοπαίδεια του ανθρώπινου σώματος» και «Παγκόσμια Ιστορία» εξελληνισμένο από τους Ερευνητές Συνολικά το κόστος για το λογισμικό δεν ξεπέρασε τις 60.000 δραχμές ενώ το σχολείο απέκτησε μια αρκετά καλή βιβλιοθήκη για χρήση όχι μόνο την ώρα της πληροφορικής αλλά και σε άλλα μαθήματα.
Στα πλαίσια της ενότητας συνεργαζόμαστε επικοινωνούμε αξιοποιήθηκε αρχικά το ενσωματωμένο στα Windows 98 WinPopup για την κατανόηση της έννοιας του δικτύου, της διεύθυνσης του κάθε υπολογιστή και την άμεση ανταλλαγή μηνυμάτων. (Εκεί γνωρίσαμε και τα smileys ;-)). Αργότερα προστέθηκε και το NetMeeting για ανταλλαγή εργασιών και κοινές εργασίες μεταξύ των ομάδων του κάθε τμήματος.
Tέλος τα παιχνίδια. Επειδή υπολογιστής χωρίς παιχνίδι είναι φαγητό χωρίς αλάτι είχαμε και τέτοια. Προσπαθήσαμε να ενταχθούν τα παιχνίδια μέσα στο όλο πρόγραμμα λειτουργίας του εργαστηρίου και να γίνει μια επιλογή τους τόσο ως προς το περιεχόμενο όσο και προς τη ευκολία χρήσης τους. Η λύση ήταν και εδώ το Internet όπου βρέθηκαν πολλά, όλα Freeware και Shareware. Ξεχώρισαν τα παρακάτω: Στις μικρές ηλικίες αγαπήθηκε πολύ το Tangram, το κλασικό Bubble, το Digging Jim το MozPong και το Τroy2000 Οι μεγαλύτεροι, από Τετάρτη και πάνω μαγνητίστηκαν κυριολεκτικά από το The Incredible Machines ένα από τα καλύτερα παιχνίδια λογικής με αρκετά καλά γραφικά και έξυπνο χειρισμό. Βρέθηκε και χρησιμοποιήθηκε μια abandonware έκδοσή του ενώ αργότερα κυκλοφόρησε νέα έκδοση από τη Sierra με καλύτερα γραφικά συμβατότητα με ΧΡ και περισσότερα παζλ. Για τα δικτυακά παιχνίδια αξιοποιήθηκε μια έκδοση της κλασικής Ναυμαχίας.
Στο εργαστήριο πληροφορικής του 76&138 δούλεψα για 2 χρόνια Ξεκινήσαμε όπως είπα στην αρχή με 2 ώρες τη βδομάδα για κάθε τμήμα της Ε’ και Στ’ και καταλήξαμε το εργαστήριο να χρησιμοποιείτε απ’ όλες τις τάξεις, να λειτουργεί 5 με 6 ώρες καθημερινά και μερικές ημέρες να συνεχίζεται η λειτουργία του και μετά τις 5 το απόγευμα που τέλειωναν τα μαθήματα με ομάδες παιδιών και συναδέλφων που ήθελαν να ολοκληρώσουν μια εργασία ή να παίξουν. Παράλληλα αρκετοί συνάδελφοι πήραν εκεί το βάπτισμα του πυρός για τους υπολογιστές το χρησιμοποίησαν είτε για μαθήματα με τα τμήματά τους είτε για δική τους χρήση ενώ τυπώθηκε πλήθος διαφανειών, χαρτών και άλλων εντύπων και υλικών. Βέβαια δεν πέτυχαν όλα όσα προγραμματίσαμε αλλά πιστεύω κάνοντας σήμερα μια συνολική αξιολόγηση μάλλον καλά τα πήγαμε. Από όλο το υλικό που βγήκε και χρησιμοποιήθηκε στο εργαστήριο υπάρχουν εδώ 2 φυλλάδια που δόθηκαν στα παιδιά της Ε’ και Στ’ καθώς και κάποιες εργασίες. Εργασίες των παιδιών υπάρχουν και στις ιστοσελίδες του σχολείου. Όλες οι συνδέσεις είναι πιο κάτω. |
||
επιστροφή | ||
|